środa, 24 lipca 2024

Filmowe repetytorium Wikinga: rok 1992

 


Piątkowa liczba wyświetleń "repetytorium" (rok 1991) utwierdziła mnie w przekonaniu, że format ten wciąż będzie ukazywać się w środy. Przyzwyczaiłem Was do tego dnia, nic zatem nie będę zmieniać. Tyle słowem wstępu. Czas na "repetytorium" z 1992 roku!




NAJLEPSI Z NAJLEPSZYCH - ROK 1992




"Wściekłe Psy" rozpoczynają najważniejszy dla mnie okres w dziejach kina  - erę Quentina Tarantino. Jego pełnoprawne debiutanckie dzieło miażdży, jest perfekcyjne, to arcydzieło kina gangsterskiego. To jeden z najdoskonalszych filmów w historii kina!




"Bez Przebaczenia" to jeden z najważniejszych i najwybitniejszych westernów w historii. Wkraczamy w brutalny świat Dzikiego Zachodu, gdzie nic nie jest czarno-białe, gdzie nie spotkamy żadnych pozytywnych bohaterów. Clint Eastwood (zagrał tu zarówno główną rolę, jak i dzieło to wyreżyserował) wyraźnie czerpie inspiracje od swojego mistrza Sergio Leone, tworzy świat przepełniony złem i przemocą, gdzie wszelkie chwyty są dozwolone. Genialny klimat, wybitne aktorstwo (trio Clint Eastwood - Gene Hackman - Morgan Freeman miażdży!), znakomite zdjęcia, wspaniały soundtrack - tak, "Bez Przebaczenia" to dzieło wybitne, dzieło, które trzeba znać (nawet, jeśli nie przepada się za westernami)!




"Psy" to absolutna klasyka polskiego kina. Kultowe teksty, kultowi bohaterowie, kultowa muzyka - Pasikowski stworzył dzieło totalne. Tak, wiem, że współcześnie nie wszystkim obraz ten podpasuje, ale ja zawsze produkcji tej bronić będę. "W IMIĘ ZASAD, SKURWYSYNU!"




Tak, wiem, że dla Was "Uniwersalny Żołnierz" może być dziwnym wyborem, ale ja dzieło to kocham! Uwielbiam ten klimat, uwielbiam van Damme'a i Lundgrena, uwielbiam tę historię! Dla mnie jest to bezsprzecznie klasyka sci-fi, to jeden z najukochańszych filmów mojego "dzieciństwa". Do tego jeszcze ta finałowa walka między dwoma tytanami kina akcji! Kultowa kultowość!




"1492: Wyprawa do Raju" po dziś dzień kojarzone jest głównie z wybitną muzyką Vangelisa - motyw przewodni tego dzieła to jeden z najbardziej rozpoznawalnych tematów filmowych w historii kina. Soundtrack jest tu boski, wybitny ze wszech miar. Tyle, że sam obraz znać też trzeba! Gerard Depardieu (putinowska dziwka, ale musiałem o nim wspomnieć) tworzy tu najlepszą kreację w swojej karierze, zdjęcia są kapitalne, narracja jest znakomita, a bicie w kościół katolicki wręcz idealne. To dzieło, które, według mnie, kompletnie się nie zestarzało. Wielkie kino od Ridleya Scotta.




Pozostałe dzieła z roku 1992, które należy znać:

- "Ostatni Mohikanin"

- "Zapach Kobiety"

- "Charlie"

- "El Mariachi"

- "Zabójcza Broń 3"

- "Martwica Mózgu"

- "Czas Patriotów"

- "Liberator" (boli mnie, że umieszczam tu film z największą proputinowską kurwą świata, ale to bezsprzecznie klasyk kina sensacyjnego)

-  "Obcy 3"

- "Ludzie Honoru"

- "Biali Nie Potrafią Skakać"

- "Zły Porucznik"

- "Malcolm X"

- "Miasteczko Twin Peaks. Ogniu Krocz za Mną"

- "Wiecznie Młody"

- "Opowieść Wigilijna Muppetów"

- "Rekolekcje na Temat Mroku"

- "Black Sabbath: The Black Sabbath Story vol. 1 i 2"

- "Baraka"

- "Gorzkie Gody"

- "Powrót Batmana"

- "Nagi Instynkt"

- "Pasażer 57"

- "Dracula"

- "Sublokatorka"

- "Armia Ciemności"

- "Potężne Kaczory"

- "Rzeka Życia"

- "Aladyn"

- "Jennifer 8"

- "Bodyguard"

- "Za Horyzontem"

- "Kapitan Ron"

- "Huragan Ognia"

- "Pierścionek z Orłem w Koronie" 

- "Tom i Jerry: Wielka Ucieczka"

- "Ucieczka przez Czas"

- "Gladiator"

- "Romper Stomper"

- "Zakonnica w Przebraniu"

- "Wspomnienia Niewidzialnego Człowieka"

- "Wichrowe Wzgórza"

- "Olej Lorenza"

- "Świat Wayne'a"

- "Ich Własna Liga"

- "Człowiek Pogryzł Psa"

- "Kosiarz Umysłów"

- "Kevin Sam w Nowym Jorku"

- "Candyman"

- "Godzilla kontra Mothra"

- "Incydent w Oglala"


P.S. Rok 1992 był naprawdę płodny i nie sposób obejrzeć wszystkie dzieła, w których wystąpili uznani aktorzy lub które uchodzą za bardzo dobre. Sam mam tu spore zaległości...




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz